"Cudowny chłopak" - R.J. Palacio

źródło: kasia i książki
Autor: R.J. Palacio
Tytuł: "Cudowny chłopak"
Wydawnictwo: Albatros
Ilość stron: 416

"Jeśli możesz dać dowód albo swojej racji, albo dobroci, daj dowód swojej dobroci"

Są takie książki, które zapadają głęboko w pamięć. Są takie książki, po których przeczytaniu wiemy, że jeszcze do nich wrócimy. "Cudowny chłopak" autorstwa R.J. Palacio idealnie się do nich wpasowuje.

August Pullman, główny bohater powieści, mieszka razem z rodzicami i starszą siostrą Vią. Jest bystrym i inteligentnym chłopcem. Mimo, że jego rówieśnicy od dawna chodzą do szkoły, on sam pobiera nauki w domu. Nie ma wielu przyjaciół. W zasadzie poza rodziną, Mirandą i Christopherem, (który notabene nie mieszka już w okolicy) nie ma nikogo bliskiego. Kiedy pojawia się w miejscach publicznych, zazwyczaj wszyscy opuszczają wzrok oraz zapada niezręczna cisza. August bowiem nie jest zwykłym chłopcem. Jego problem polega na tym, że urodził się z wadą genetyczną (Zespół Treachera Collinsa) i w swoim krótkim życiu przeszedł ponad dwadzieścia operacji by móc wyglądać tak, jak wygląda obecnie. Zdążył oswoić się ze swoim wyglądem, mimo, że początkowo nie rozstawał się z kaskiem astronauty, który wkładał, gdy miał gdzieś wyjść z rodzicami.

źródło: znak.com.pl
Życie Augusta zmienia się w momencie, kiedy mama postanawia zapisać go do szkoły. Zarówno ona, jak i ojciec chłopca zdają sobie sprawę z tego, że nauka w domu nie przyniesie tyle pożytku dla chłopca co potrzeba. Obawiają się jednak, jak Auggie zostanie przyjęty przez uczniów szkoły. Sam chłopiec żywi pewne obawy, ale postanawia spróbować - wszak mama obiecała mu, że w każdym momencie będzie mógł się wycofać. Mimo, że pierwsze dni nie są dla niego łatwe, chłopiec się nie poddaje. Ma wsparcie dyrektora Tushmana i innych nauczycieli. Jedynie młodzież stroni od jego towarzystwa. Staje się on obiektem żartów Juliana i i kilku chłopców. Jenak nie wszystkie dzieci patrzą  Auggiego przez pryzmat samego wyglądu. Dostrzegają w nim inne wartości. Tym sposobem August znajduje oparcie w Summer i Jacku Willu. Dzięki ich przyjaźni, pierwszy raz nie czuje się inny od swoich rówieśników. Ale czy ta przyjaźń również nie zostanie wystawiona na próbę? Koniecznie musicie przekonać się sami.

"Cudowny chłopak" to książka, posiadająca kilku narratorów. Opowiedziana jest z punktu widzenia kluczowych bohaterów - nie tylko samego Auggiego Pullmana, ale także jego najbliższych przyjaciół oraz siostry. Każdy z nich przedstawia chłopca ze swojej perspektywy oraz pokazuje jak wielkie znaczenie miało dla niej poznanie Augusta. Warto wspomnieć w tym miejscu również o Olivii - siostrze chłopca - która przez lata stanowiła w domu rodzinnym jedynie tło dla młodszego brata. To on grał główne skrzypce. Mimo, że dziewczyna zdawała sobie z tego sprawę i niejednokrotnie było jej ciężko, Auggie zawsze mógł znaleźć w niej oparcie.

"Cudowny chłopak" dosłownie mnie zachwycił, wywarł na mnie ogromne wrażenie. Zdawać by się mogło, że to zwykła powieść. Nic bardziej mylnego. To opowiadanie, które w swej treści niesie wiele emocji - od smutku, współczucia, po radość czy śmiech. To wartościowa książka, po lekturze której zmieniamy swój sposób postrzegania świata. Pokuszę się również o stwierdzenie że powinna ona zasilić szeregi lektur szkolnych. Nie dość, że napisana jest lekkim językiem, to ma ciekawą treść i mądre przesłanie. "Cudowny chłopak" to książka zarówno dla czytelników młodszych, jak i tych starszych. Doskonale uczy pokory i tolerancji.

Na koniec nadmienię, że jako uzupełnienie, warto obejrzeć również film. Nie odbiega on zbyt od treści, natomiast jest równie (jak nie bardziej) wzruszający jak książka. Kreacje głównych bohaterów również zasługują na uwagę - Julia Roberts, Owen Wilson czy w końcu Jacob Tremblay - świetnie odwzorowali grane przez siebie postaci.

"Cudowny chłopak" idealnie obrazuje przysłowie, brzmiące, że "nie ocenia się książki po okładce".
Polecam, moja ocena to 10/10.






Za możliwość zrecenzowania książki oraz obejrzenia przedpremierowo filmu, dziękuję:

Komentarze

  1. Najpierw mam w planach książkę,a potem film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie wyszło na odwrót, czego zwykle nie mam w zwyczaju. Ale zarówno książka, jak i film bardzo mi się podobały :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Cenią sobie tak wartościową tematycznie i poruszającą literaturę, dlatego na pewno przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja chciałam przeczytać tą książkę jeszcze zanim w Polsce zrobił się na nią taki BUM. Potem odłożyłam jej przeczytanie na bok, aż wszystko przycichnie, żeby na spokojnie oddać się tej historii :) Zdecydowanie trzeba ją przeczytać ♥

    Pozdrawiam
    bookwormpl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej pierwotny tytuł to "Cud chłopak", tak jak mówisz teraz jest bum, bo nakręcili film - równie dobry jak książka :)

      Usuń
  4. Nigdy nie słyszałam czegoś złego na temat tej książki, to musi świadczyć o tym jaka jest dobra. Mam w planach ją przeczytać. :)

    exploringwithbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam chęć ją przeczytać przed filmem. Książka wydaje się bardzo fajna, a i wydaje mi się, że ma również ważne przesłanie.

    Pozdrawiam!
    recenzje-zwyklej-czytelniczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie sięgam po takie poruszające książki. Na pewno przeczytam tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo, że książkę dostałam od Albatrosa już jakiś czas temu, to jednak nie planuję jej przeczytać mimo zachwytów z każdej strony. Od początku nie byłam zainteresowana tym tytułem i to się nie zmieni - jednak cieszę się, że pozycja przypadła Ci do gustu i że wywarła na Tobie tak duże wrażenie 😅

    OdpowiedzUsuń
  8. Film mnie kusi i chciałabym obejrzeć, jednak wstrzymuję się i czekam na książkę. Na razie nie mam na nią czasu - czeka w kolejce sporo świeżaków, jednak nie spocznę, póki nie przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę przeczytać.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Ej brzmi genialnie- hehe płakać mi się chciało przy samym opisie fabuły.Ja to miękki jestem na taki dramaciki

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam tę pozycję na liście książek do przeczytania, więc kiedyś na pewno po nią sięgnę. Oglądałam film na jej podstawie i przyznam, że płakałam na nim chyba z 5 razy, tak więc książkę też na pewno przeczytam :))

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam w planach (i to raczej tych bliższych niż dalszych), zarówno książkę, jak i film ;) Mam nadzieję, że również mi się spodoba :)

    Pozdrawiam,
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja z miłą chęcią sięgnę po tę książkę. Opieram się straszliwie by dochować wierności swojej zasadzie najpierw książka później film jednak nie wiem czy ty razem mi się uda ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli chodzi o film widziałam tylko zapowiedź.Od razu stwierdziłam,że dla mnie to taki wyciskacz łez.Po wielu bardzo pozytywnych recenzjach koniecznie muszę przeczytać najpierw książkę.Liczę na duże emocje.
    Pozdrawiam serdecznie.
    czytanestrony.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu serdecznie Ci polecam, zwłaszcza Twoim chłopakom. To dobra lektura również dla młodzieży.

      Usuń
  15. Film widziałam i tylko upewnił mnie w przekonaniu aby przeczytać książkę. Piękna i wartościowa historia, którą powinien poznać każdy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo chciałabym poznać tą historię!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz